• دسته‌بندی نشده
  • 0

مهارت ها، کلید موفقیت شما در کارتان است

مهارت ها، کلید موفقیت شما در کارتان است

در بازار کار امروزه، تغییر شغل زیاد بین افراد رواج یافته است. اگر فکر می کنید تغییر شغل در آینده ای نزدیک برای شما اتفاق می افتد، بهترین راه برای شروع این فرآیند ارزیابی مهارت های شما می باشد. شما ممکن است مهارت ها را به عنوان مواد اولیه هر شرکتی بدانید: وقتی شرکتی کارکنان ماهری دارد، می تواند به اهدافش دست یابد.


انواع مهارت ها
مهارت ها سه دسته اند :

  • ویژگی های شخصیتی
  • مهارت های اطلاعات محور
  • مهارت های قابل انتقال

مهارت های اطلاعات محور ، آنهایی هستند که درون یک شغل یا خارج از آن یاد می گیرید و شامل محدوده وسیعی از تکنیک ها، روش ها و دانشی است که در طول زندگی خود کسب کرده اید. می توانید انگلیسی صحبت کنید؟ با نرم افزارهای گرافیکی آشنا هستید؟ کمربند مشکی در کاراته دارید؟ همه اینها مثال هایی از مهارت های اطلاعات محور هستند.

ویژگی های شخصیتی، خصوصیات فردی است که در هنگام تولد با خود داشته اید و می تواند با تمرین توسعه یابد مانند صبر، خوشبینی و تخیل.

مهارت های قابل انتقال عملیاتی هستند: تحلیل کردن، نوشتن، متقاعدکردن، مدیریت کردن. در حالی که مهارت های اطلاعات محور و ویژگی های شخصیتی برای جستجوی شغل اهمیت دارند، مهارت های قابل انتقال نیز ضروری است. مهارت های قابل انتقال تغییر شغل را تسهیل می کند.

مهارت های قابل انتقال: بلیط شما برای شغل جدید
تصور کنید شما به عنوان مشاور در یک شرکت بزرگ کار می کنید. بوسیله تحصیلات، تمرین و تیزهوشی می توانید توانایی تحلیل و ارتباطات (همه مهارت های قوی قابل انتقال) خود را گسترش دهید.

وقتی تصمیم به تغییر شغل خود و ورود به یک حوزه کاری جدید می گیرید، کلید موفقیت شما بررسی و سازماندهی مجدد مهارتها و توانمندی های تان  برای نشان دادن اینکه می توانید از عهده آن شغل برآیید، می باشد. اول باید شرح شغل مورد نظر خود را بررسی کنید. معمولا بسیاری شرکت های بزرگ شرح شغل ها را روی سایت های خود می گذارند.

مهارت های مورد نیاز شغل خود را شناسایی کنید
ناامید نشوید! اگر شرح شغل را نیافتید، از کارفرمای خود لیستی از مهارت های مورد نظر شرکت را بگیرید. حالا باید مهارت ها و تجربیات خود را با نیاز شرکت منطبق کنید. مثلا برای یک متخصص توسعه کسب و کار فردی دارای توانایی های ارتباطی، مذاکره ای، کنترل کننده روابط، رهبری تیم و استراتژیست مطلوب می باشد. رزومه و شرح شغل قبلی و فعلی شما می تواند در شناسایی مهارت های قابل انتقال مرتبط به شما کمک کند.

مهارت های قابل انتقال خود را ارزیابی کنید
اگر ارزیابی مهارت ها برایتان مشکل است، یک نمودار تحلیلی ساده ایجاد کنید. یک کاغذ بردارید و با یک عمودی آن را به دو قسمت تقسیم کنید. در سمت چپ مهارت های لازم برای شغل مورد نظر خود را بنویسید. در سمت راست در یک یا دوجمله مهارت های خود را که با مهارت های سمت چپ منطبق هستند را بنویسید. همچنین می توانید ستون دیگری نیز برای مهارت هایی که باید کسب کنید، ایجاد کنید. این مهارت ها می تواند از طریق سمینارها، کلاس های آموزشی، دوره های کارآموزی یا تحصیلات کسب شوند.

برای شناخت خود می توانید 5 موفقیت زندگی خود را که به آن افتخار می کنید بنویسید. دورفعل های جملات خود خط بکشید. اینها معمولا مهارت های قابل انتقال شما را نشان می دهند. با انتخاب مهارت هایی از این لیست که دوست دارید انجام دهید، می توانید به شغل مورد علاقه خود نیز برسید.

شناخت مهارت هایتان در بیان آنها کمک می کند
داشتن شناخت و حس خوب نسبت به مهارتهای قابل انتقال خود، فرآیند سازماندهی و ارائه آنها به کارفرما را آسان تر می کند. این ارائه می تواند به شکل روزمه، یک نامه یا مصاحبه شغلی باشد.اگر می خواهید مهارت های خود را دقیق تر بررسی کنید، می توانید از راه های دیگر مانند مشاوران شغلی کمک بگیرید.

مهارت ها ابزارهای کمکی خوبی برای تغییر شغل هستند.شناسایی مهارت های قابل انتقال و منطبق کردن آنها با شغل موردنظر خود، شکاف بین شغل فعلی و شغل آینده شما را پر می کند.

You may also enjoy...