موفقترین افراد جهان صبحها کدام منابع خبری را مطالعه میکنند؟
وارن بافِت، میلیاردرِ سرمایهگذار را در نظر بگیرید. او ۸۰ درصد از زمان خود در طول روز را به مطالعه اختصاص میدهد. گفته میشود میلِ دونالد ترامپ هم برای خبرخوانی سیریناپذیر است. رئیسجمهور آمریکا برای دیدن اخبار در تلوزیون هر روز ۶ صبح بیدار میشود. او سپس به مطالعهٔ روزنامههایی مانند نیویورکپست (New York Post)، نیویورکتایمز (New York Times) و والاستریت ژورنال (Wall Street Journal) میپردازد. نشریهٔ آسوشیتدپرس (Associated Press) مدعی است ترامپ حتی نشریهٔ محافظهکارِ بریتبارت (Breitbart) را نیز مطالعه میکند.
آیا مایلید بدانید افراد بسیار بانفوذ سرِ صبح کدام منابع دستهاول را مطالعه میکنند؟ در ادامه با منابع خبری و عادات صبحگاهیِ رهبران صنایع گوناگون آشنا میشوید:
۱. وارن بافت
این مولتیمیلیاردر سرمایهگذارْ این نشریات را اول صبح مطالعه میکند: والاستریت ژورنال (Wall Street Journal)، فایننشالتایمز (Financial Times)، نیویورکتایمز (New York Times)، یو. اس. اِی. تودی (USA Today)، اوماها وُردهِرارد (Omaha World-Herald) و امریکن بنکر (American Banker).
۲. دونالد ترامپ
درست حدس زدید! دونالد ترامپ خیلی اهل کتابخوانی نیست اما روزنامهخوانِ قهاری است. کارمندان دونالد ترامپ مقالههای متنوعی از منابعی مانند نیویورکپست و نیویورکتایمز برای او انتخاب میکنند. آنها حتی گاهی اخبار متفرقه را برای او جمعآوری و چاپ میکنند. ترامپ دوست دارد زیرِ چیزهایی که میخواند خط بکشد یا دورشان دایره بکشد. گاهی هم ستارهگذاری میکند!
برای ارائهٔ یک مقاله به رئیسجمهور، دستیاران باید ابتدا تأیید رئیسدفتر او را بگیرند. ترامپ پوشهای مخصوصِ اخبار روز دارد. قُطر این پوشه به یک یا حتی دو اینچ میرسد. اخبار تأییدشده هر روز صبح داخل این پوشه قرار میگیرند. البته دستیاران ترامپ گاهی اخبار تأییدنشده را دزدکی به دست او میرسانند! جان کلی، رئیس دفتر سابق ترامپ، تلاش کرد این کانالهای غیررسمی را منحل کند اما ناکام ماند.
ترامپ غالبا مقالههایی را میخواند که دربارهٔ خودش هستند. خبرگزاری رویترز فاش کرده است که در جلسات کاری، دستیاران ترامپ سعی میکنند تا جای ممکن اسم او را در گزارشهای خود تکرار کنند! آنها معتقدند ترامپ هرجا اسم خودش را ببیند، به خواندن ادامه میدهد. خب، چه انتظاری از ترامپ داشتید؟!
۳. مارک زاکربرگ
اولین کارِ مارک زاکربرگ در روز، بررسی فیسبوک است. او حتی پیش از بیرون آمدن از رختخواب سراغ گوشی خود میرود. او ابتدا اخبار روز را در فیسبوک میخواند؛ سپس پیامهای دریافتی خود در گوشی و واتساپ را بررسی میکند. البته همهٔ این کارها معمولا بیش از چند دقیقه طول نمیکشد.
۴. جفری ایملت
جفری ایملت، مدیرعامل سابق جنرالالکتریک، صبح را با مطالعهٔ والاستریت ژورنال شروع میکند. او برخلاف معمول، مطالعه را از صفحهٔ وسط روزنامه شروع میکند و به صفحات ابتدایی و انتهایی میرسد. او سپس FTIndex (شاخص بورس فایننشالتایمز) و بخش دوم این روزنامه را بررسی میکند. ایملت بخش مربوط به کسبوکارِ روزنامهٔ نیویورکتایمز را مطالعه میکند و بقیهٔ روزنامه را دور میریزد. او سپس سراغ یو. اس. اِی. تودی میرود: ابتدا بخش ورزشی، بعد صفحهٔ کسبوکار و سپس بخش زندگی. او در نهایت، صفحهٔ ششمِ نیویورکپست و قسمتی از بخش کسبوکار این روزنامه را مطالعه میکند.
۵. بیل گیتس
بیل گیتس مؤسس مایکروسافت اخبار متنوع روز را رصد میکند. او عضو هیئتمدیرهٔ هولدینگ چندملیتی برکشایر هَتاوی (Berkshire Hathaway) است و اخبار آن را با وسواس پیگیری میکند. او نشریات والاستریت ژورنال، نیویورکتایمز و اکونومیست (Economist) را خطبهخط مطالعه میکند.
۶. جوناه پرِتی
مدیرعامل و مؤسس «Buzzfeed» (رسانهٔ خبری و سرگرمی اینترنتی) صبحها ساعت ۸:۳۰ بیدار میشود و در مسیر رفتن به محل کار با بخش کسبوکار یا ورزش نیویورکتایمز همراه میشود. او مجلهٔ نیویورک (New York Magazine) را نیز همراه خود میبرد. جوناه پرتی مشترک نیویورکر (New Yorker) و اکونومیست هم بود، اما بعد از اینکه دوقلوهایش به دنیا آمدند مطالعهٔ آنها را کنار گذاشت.
منبع خبر اصلی او نیز مانند بسیاری از رهبران جوان، توییتر و فیسبوک است.
۷. کارا گلدین
مؤسس و مدیرعامل «Hint Water» (شرکت تولیدکنندهٔ نوشیدنی) صبح را بخشی حیاتی از روزِ کاری خود میداند. او هر روز صبح، وقت خود را وقف بررسی ایمیلها و برنامههای کاری میکند. او رأس ساعت ۵:۳۰ سراغ ایمیلهای دریافتی میرود. این کار دید روشنی دربارۀ ۱۲ ساعت آینده به او میدهد و اولویتهای کاری را به او یادآوری میکند.
۸. هاوارد شولتز
مدیراجرایی استارباکس بین ساعت ۵ تا ۵:۳۰ از خواب بیدار میشود؛ سپس قهوه درست میکند و سه روزنامهٔ محبوبش را در دست میگیرد: سیاتلتایمز (Seattle Times)، والاستریت ژورنال و نیویورکتایمز. او این عادت را بیش از دو دهه حفظ کرده است؛ باید عادت کارآمدی باشد.
۹. ریچارد برنسون
ریچارد برانسون، مؤسس «Virgin Group» میگوید: «بهعقیدۀ من، صبحِ علیالطلوع، وقتی همه خواباند، بهترین زمان برای رصد کردن اخبار و جوابدادن به ایمیلهاست. ساعات آغازین روز فرصتی است برای من تا روز را با روحیهای شاداب و منظم آغاز کنم.»
۱۰. کت کول
کت کول مدیرعامل گروه «FOCUS Brands» است. او برندهایی مانند «Auntie Anne’s» ،«Carvel» و «Cinnabon» را مدیریت میکند. کول هر روز ۵ صبح از خواب بیدار میشود. او ابتدا تقویم کاری خود و سپس شبکه های احتماعی بزرگ، سایتهای خبری، ایمیلها و دیگر پیامهای دریافتیاش را بررسی میکند.
او میگوید: «من اخبار مرتبط، نیازهای ضروری کسبوکار و تیم کاری، اخبار استارتاپ هایی که در آنها سرمایه گذاری کردهام یا هر خبر جالبی که ذهنم را راه بیندازد و از رویدادهای جهانی مطلعم کند، دنبال میکنم.»
۱۱. کوین اولیری
سرمایهگذارِ «Shark Tank» (برنامهٔ استعدادیابی در حوزهٔ ایده های کسب و کار) ساعت ۵:۴۵ صبح بیدار میشود. او ابتدا بازار اوراق قرضهٔ اروپا و آسیا را بررسی میکند؛ سپس حین ورزش صبحگاهی، بهمدت ۴۵ دقیقه اخبار کسبوکار را در تلویزیون تماشا میکند. اولیری بین ساعت ۸ تا ۹ صبح را نیز به رصد اخبار کسبوکار اختصاص داده است.
او میگوید: «دانش قدرت است. بر شما واجب است که دیدی ۳۶۰درجهای به اوضاعواحوال اقتصادی در جهان داشته باشید.»
۱۲. گری واینرچاک
گری واینرچاک، کارآفرین و پیشگام در شبکههای اجتماعی است. او روز خود را با مطالعهٔ حجم عظیمی از اطلاعات آغاز میکند. واینرچاک خبرنامهٔ ایمیلی «MediaREDEF» ،«TechMeme»، بیزینس اینسایدر (Business Insider)، «ESPN»، نازل (Nuzzel) و سرخط خبرهای روز در شبکههای اجتماعی را مطالعه میکند.
او سپس رهسپار توییتر میشود و بخش اعظم صبحش را صرف پاسخگویی به مردم و گفتوگو با آنها میکند. در نهایت، واینرچاک به اینستاگرام سر میزند و از اوضاع دوستان خود باخبر میشود.
۱۳. باب ایگر
باب ایگر صبحها ساعت ۴:۳۰ برای مطالعه و ورزش کردن بیدار میشود. او صبح را با مطالعهٔ روزنامه، بررسی ایمیلها و رصد کردن وبسایتهای خبری آغاز میکند.
آخرین دیدگاهها